Uutinen

Finländarna gick ivrigt med i insamlingen För kulornas skull

I februari i år startade Cancerstiftelsen en helt ny insamling för att stöda forskning i cancerformer som ofta förekommer hos män och för att rent allmänt öka medvetenheten om cancer hos män. Våra samarbetspartners i denna kampanj är Liiga och MTV. Som företagspartner deltar även Black Horse i vår insamling. Insamlingen För kulornas skull fortsatte fram till slutet av mars månad. Målsättningen är att göra denna kampanj till ett årligen återkommande evenemang.

Prostatacancer är numera den allra vanligaste cancerformen i Finland. Årligen diagnostiseras över 5 200 nya fall av prostatacancer och i genomsnitt 920 män dör varje år i prostatacancer. Testikelcancer är den vanligaste formen av cancer bland unga män. Ungefär 170 män insjuknar i testikelcancer varje år. I vanliga fall är det män i åldern 20–40 år som råkar ut för denna sjukdom.

– Den nya insamlingen För kulornas skull tacklar den mest allmänna cancerformen i Finland och ökar samtidigt människors medvetenhet om cancer hos män. Cancern är en orättvis motståndare och vi startade insamlingen för att så många män som möjligt i framtiden ska få mer speltid i livet. Ishockeyfolket i Finland är en fantastiskt fin och sammansvetsad familj. Jag vill tacka alla dem som deltog i insamlingen. Tillsammans har vi skapat denna insamling, samlat in medel och framhävt medvetenheten om cancer hos män, säger Cancerstiftelsens insamlingschef Sari Meller tacksamt.

– Genom insamlingen För kulornas skull i början av året fick vi intäkter på 370 000 euro, och nu kan man vara med och stöda forskningen av cancer hos män hela året om, berättar Meller.

Bekanta ansikten från ishockeyvärlden

I insamlingen medverkade personer som är välkända från hockeyvärlden, så som huvudtränaren för männens landslag, Jukka Jalonen, samt försvarsspelaren Jimi Suomi, som själv har lidit av testikelcancer.

– Det har varit fantastiskt att delta i kampanjen för en otroligt viktig sak. Resultatet visar på att både privatpersoner och företag har kommit med i stora skaror och deltagit fint. Stort tack ska ni ha! säger tränaren Jukka Jalonen.

Samarbetet har ökat medvetenheten om cancer hos män

Insamlingen För kulornas skull syntes på många sätt på ishockeymatcherna i finska mästerskapsligan (Liiga) och på MTV:s kanaler under perioden 13.2 –12.3.2024. I temamatcherna under insamlingen använde domarna specialtröjor i kampanjen För kulornas skull.

– Enligt en konsumentundersökning som utfördes av Sponsor Insight förhåller sig 71 % av finländarna positivt till samarbetet mellan Cancerstiftelsen och finska mästerskapsligan. Kampanjen presenterades på ett synligt sätt vid Liigas matchevenemang och på våra digitala kanaler. Vi kunde framföra detta viktiga budskap på ett synligt och intressant sätt. Det är en sann glädje för oss att få delta i detta viktiga samarbete även i fortsättningen, och vi uppmuntrar hela Liiga-gemenskapen att stöda den finländska cancerforskningen, säger Liigas försäljningschef Vili Nurmi.

– Hos oss på MTV är det viktigt att kunna utnyttja kraften i våra medier för allas bästa. Det är mycket glädjande att våra gemensamma ansträngningar har gett resultat och ökat människors medvetenhet om cancer hos män. Tillsammans kan vi alla arbeta för en bättre morgondag, säger Markus Autero, som är programchef för sport vid MTV.

Text: Carita Päivänen
Översättning: Christina Skogster
Bild: Svante Gullischen

Fortfarande tid att delta

Insamlingen För kulornas skull fortsätter fram till slutet av året. Det finns fortfarande tid att stödja forskningen av cancer hos män.

Syöpäsäätiö on Suomen suurin yksityinen syöpätutkimuksen tukija. Lahjoituksilla tuetaan myös syöpään sairastuneita sekä heidän läheisiään. Syöpäsäätiö muodostaa yhdessä Suomen Syöpäyhdistyksen ja Syöpärekisterin kanssa Syöpäjärjestöt.