Suomalaiset lähtivät innolla mukaan Munien puolesta -keräykseen
Syöpäsäätiö avasi viime helmikuussa täysin uuden keräyksen miesten yleisten syöpien tutkimuksen hyväksi ja lisätäkseen samalla yleistä tietoisuutta miesten syövistä. Yhteistyökumppaneina kampanjassa ovat mukana Liiga ja MTV. Yrityskumppanina keräyksessä on myös Black Horse. Munien puolesta -keräys jatkui maaliskuun loppuun asti. Tavoitteena on tehdä keräyksestä vuosittain toistuva kampanja.
Eturauhassyöpä on nykyään kaikkein yleisin syöpä Suomessa. Vuosittain todetaan yli 5 200 uutta eturauhassyöpätapausta ja keskimäärin 920 miestä kuolee vuosittain eturauhassyöpään. Kivessyöpä on nuorten miesten yleisin syöpä. Noin 170 miestä sairastuu kivessyöpään vuodessa. Tyypillisesti sairaus on 20–40-vuotiaiden miesten syöpä.
– Uusi Munien puolesta -keräys taklaa Suomen yleisimmän syövän ja nostaa ihmisten tietoisuutta miesten syövistä. Syöpä vastustajana on epäreilu ja aloitimme keräyksen, jotta mahdollisimman moni mies saisi tulevaisuudessa lisää peliaikaa elämässä. Suomen jääkiekkokansa on upea yhtenäinen perhe ja haluan kiittää kaikkia keräykseen osallistuneita. Olemme tehneet yhdessä tämän keräyksen, keränneet varoja ja nostaneet miesten syöpien tietoisuutta esille, kiittää Syöpäsäätiön varainhankintajohtaja Sari Meller.
– Alkuvuoden Munien puolesta -keräyksellä saavutettiin 370 000 euron tuotto ja miesten syöpätutkimuksen tukemiseen voi osallistua nyt koko vuoden, Meller kertoo.
Mukana tuttuja kasvoja jääkiekkomaailmasta
Mukana keräyksessä nähtiin kiekkomaailmasta tuttuja henkilöitä kuten miesten maajoukkueen päävalmentaja Jukka Jalonen sekä jääkiekkopuolustaja Jimi Suomi, joka on itse sairastanut kivessyövän.
– On ollut mahtavaa olla kampanjassa mukana erittäin tärkeän asian puolesta. Tulos kertoo siitä, että ihmiset ja yritykset ovat lähteneet hienosti joukolla mukaan, isot kiitokset siitä heille, sanoo valmentaja Jukka Jalonen.
Yhteistyö on lisännyt tietoisuutta miesten syövistä
Munien puolesta -keräys näkyi yleisölle monin tavoin Liigan jääkiekko-otteluissa ja MTV:n kanavissa 13.2. – 12.3.2024. Keräyksen teemaotteluissa tuomareilla oli yllään Munien puolesta -erikoispaidat.
– Sponsor Insightin toteuttaman kuluttajatutkimuksen mukaan 71 % suomalaisista suhtautuu myönteisesti Syöpäsäätiön ja Liigan yhteistyöhön. Kampanja tuotiin näkyvästi esiin Liigan ottelutapahtumissa sekä digitaalisissa kanavissa ja saimme viestittyä tärkeästä asiasta erottuvalla ja kiinnostavalla tavalla. Olemme ilolla mukana tärkeässä yhteistyössä jatkossakin ja kannustamme koko Liiga-yhteisöä tukemaan suomalaista syöpätutkimusta, sanoo Liigan myyntijohtaja Vili Nurmi.
– Meille MTV:llä on tärkeää, että voimme hyödyntää mediamme voimaa yhteiseen hyvään. On suuri ilo, että yhteinen ponnistuksemme on tuottanut tulosta ja lisännyt ihmisten tietoisuutta miesten syövistä. Yhdessä voimme kaikki toimia paremman huomisen puolesta, sanoo urheilun ohjelmapäällikkö Markus Autero MTV:ltä.
Teksti Carita Päivänen
Kuva Svante Gullichsen
Syöpäsäätiö on Suomen suurin yksityinen syöpätutkimuksen tukija. Lahjoituksilla tuetaan myös syöpään sairastuneita sekä heidän läheisiään. Syöpäsäätiö muodostaa yhdessä Suomen Syöpäyhdistyksen ja Syöpärekisterin kanssa Syöpäjärjestöt.