Yleinen

Kiitos suomalaiset. Maailman välittävin kansa.

Sananlasku sanoo, että jos haluat olla onnellinen tunnin – ota päiväunet. Jos haluat olla onnellinen päivän – mene kalaan. Jos haluat olla onnellinen koko loppu elämäsi – auta muita. Näytä, että välität.

Roosa nauha -keräyksessä teimme ennätyksen. Keräsimme yhdessä yli 4,2 miljoonaa euroa suomalaiselle syöpätutkimukselle ja sairastuneiden tukemiseen – lähes 1,5 miljoonaa euroa enemmän kuin koskaan aiemmin Roosa nauha -keräyksen historiassa. Me näytimme, että välitämme. Keräyksen tärkein ja näkyvin elementti, Roosa rintanauha sai rinnalleen uuden Roosa rannekkeen. Nauha sidottiin viime vuonna rohkeasti ranteeseen ja kiinnitettiin ylpeydellä rintaan.

Roosa nauhojen designista vastasi rakastettu lauluntekijä Juha Tapio. Juha painoi sormenjälkensä nauhoihin merkiksi siitä, että jokainen meistä jättää toisiimme jäljen. Nauhoja ostettiin yli 420 000 kappaletta ja niiden kantamien oli merkittävä välittämisen ele kaikille syövän kanssa eläville.

Kampanjan näkyvyys auttoi löytämään uusia syöpäsukuja

Roosa nauha -kampanjan tutkimusteemana vaihtuu joka vuosi ja viime vuoden teema oli syövän periytyvyys. Juhan peukalon jälki Roosa nauhoissa liittyi myös perimään, joka jokaisella meillä on yksilöllinen ja erityisesti siksi, me Suomessa olemme geneettisesti ainutlaatuinen, pieni kansa.

Kampanjan aikana teimme kuluttajakyselyn ja kysyimme esimerkiksi kampanjan näkyvyydestä. Suomen kansasta 86 % sanoi huomanneensa kampanjan kuukauden aikana. Tämä tulos näkyi myös Syöpäjärjestön periytyvyysneuvonnassa. Valtakunnallisen neuvonnan yhteydenotot kaksinkertaistuivat ja yhteydenottoja perinnöllisyyteen liittyen tuli 336 kappaletta, joista 78 kpl johti jatkotutkintaan syövän perinnöllisyyslääkäri Minna Pöyhöselle. Lisäksi Suomesta löytyi 20 uutta syöpäsukua.

Juhan haaste tehdä meistä maailman välittävin kansa lunastettiin kirkkaasti kaikilla mittareilla. Yhdessä saavutimme jotakin erityistä ja ainutlaatuista; Me olemme maailman välittävin kansa.

Yhdessä meissä oli voimaa

Kiitos onnistumisesta kaikille, jotka annoitte rohkeasti kasvonne ja kerroitte tarinanne. Saimme tutustua syöpään teidän silmien kautta ja kasvatitte omalla esimerkillänne tietoisuutta.

Kiitos vapaaehtoisille Syöpäjärjestöjen syöpäyhdistyksissä ja paikallisosastoissa. Te virititte myyntipöydät toreille ja kauppakeskuksiin, huolehditte turvaväleistä ja suojamaskeista ja myitte tänäkin vuonna ilolla Roosa nauhoja.

Kiitos jokaiselle Roosa nauha -keräyksen viestejä jakaneille yksityishenkilöille, yrityksille ja yhteisöille, ja kiitos median edustajat. Ilman teitä emme olisi saaneet Roosa nauhan viestiä perille. Teidän ainutlaatuinen sormenjälkenne on jokaisessa viestissä, postauksessanne ja kirjoituksessanne.

Kiitos pääyhteistyökumppaneillemme ja muille yrityskumppaneillemme.Teidän kauttanne, myymälöissänne myytiin Roosa tuotteita ja Roosa nauhoja. Uskoitte Roosa perheen uuteen tulokkaaseen, Roosa nauha rannekkeeseen ja otitte sen rohkeasti myyntiin. Suuri kiitos, että annoitte tärkeää näkyvyyttä kanavissanne ja toitte keräyksen koteihimme. Roosa tuotteita ostettiin kampanjan aikana yhteensä 6 miljoonaa kappaletta.

Erityisen jäljen ovat jättäneet myös kampanjan yhteistyökumppanit. Kiitos, että annoitte maailmanluokan osaamista hyväntekeväisyyden ehdoin. Kuulimme ja näimme Roosa nauha -keräyksen televisiosta, elokuvateattereissa, tanssin pyörteissä, bussipysäkeillä, huoltoasemilla, podcasteina, verkossa, radiossa ja lehdissä.

Kiitos sydämeni pohjasta väsymättömälle, vauhdikkaalle ja intohimoiselle Syöpäsäätiön tiimille sekä ainutlaatuiselle meidän Roosa nauhan suunnittelijalle, Juha Tapiolle – lauluntekijälle, joka hyppäsi rohkeasti kelkkaamme, heitti meille rohkeasti haasteen ja omalla esimerkillään teki meistä maailman välittävimmän kansan.

Syöpäsäätiön varainhankintajohtaja
Sari Meller