Nyheter

Kampen för att tackla cancern fortsätter: Insamlingen ”För kulornas skull” återvänder till isrinken

Cancerstiftelsen, den finska hockeyligan Liiga och MTV har återigen med förenade krafter inlett insamlingen ”För kulornas skull”. Nu är det dags att ta nya tuffa tag för att tackla cancern hos män! I år blåser det nya vindar, men vi ser också välbekanta ansikten. Framför allt vill alla medverkande nu göra en god insats. Insamlingen börjar den 10 februari och fortsätter fram till slutet av mars månad.

Målet med Cancerstiftelsens insamling ”För kulornas skull” är att öka medvetenheten om cancer hos män och att samla in medel till förmån för forskning av prostata- och testikelcancer.

Insamlingen får mycket synlighet i Liigas matcher och i MTV:s sändningar, där man lyfter fram livsviktiga teman om mäns hälsa. I kampanjen utmanas alla finländare att delta – såväl i rinken som bland publiken.

Cancern spelar inte ett rent spel – nu är det dags att försvara männen

Prostatacancer är den vanligaste cancerformen i Finland. Årligen insjuknar mer än 5 500 män i prostatacancer. Testikelcancer är däremot en cancerform som drabbar i synnerhet unga män. Forskningen av dessa cancerformer och utvecklingen av behandlingar kräver ständigt mer resurser, och varenda bidrag hjälper till att rädda människoliv.

– Cancern är en utmanande motståndare, men vi har forskarnas anfallskedja som redan är beredd. Finländarnas donationer möjliggör utvecklingen av nya och mer effektiva behandlingsformer. Varje individ, företag och sammanslutning hjälper oss att säkerställa att ingen står ensam i detta spel. Tillsammans håller vi försvaret starkt, säger Cancerstiftelsens insamlingschef Sari Meller uppmuntrande.

Hockeyvärldens stjärnor deltar

I kampanjen deltar hockeylegenden, världsmästaren och tränaren Antti Törmänen, som berättar sin egen historia om cancer.

– Om man plötsligt måste ändra på sin livsstil eller sluta med sin favorithobby, kan ni ju bara tänka er hur det känns. Jag vill se mig om i världen ännu mer och uppleva goda stunder – och hänga med ända till åttioårsåldern, säger Törmänen.

Även Liiga och MTV är starka medspelare. Liigas försäljningschef Vili Nurmi påminner oss om hockeygemenskapens styrka:

– Liiga är Finlands mest populära idrottsserie och vi når ut till enormt många finländare. Vi vill använda vår synlighet till förmån för denna goda sak, samtidigt som vi vill främja finländsk forskning av cancer hos män. Genom samarbetet mellan Cancerstiftelsen och MTV vill vi sprida medvetenheten om riskerna med cancer och samla in en möjligast stor pott med donerade medel, så att de finländska cancerforskarna även framöver får vara med i främsta linjen inom sina kunskapsområden, säger Liigas försäljningschef Vili Nurmi.

– Ansvarsfullhet är ett av de värden som Liiga valt att främja, och tillsammans med Cancerstiftelsen kan vi göra många goda gärningar för hela det finländska samhället, fortsätter Nurmi.

– Vi vid MTV är glada över att våra gemensamma ansträngningar har ökat medvetenheten om cancer hos män och främjat cancerforskningen. Liiga är en del av MTV:s sportinnehåll och når effektivt ut till just den målgrupp där det är viktigt att öka medvetenheten om denna fråga. Det är också viktigt att fortsätta med detta arbete så att ingen behöver stå där ensam med sina funderingar, säger sportsändningarnas programchef Markus Autero vid MTV.

Nya produkter och evenemang

I år lanseras en ny välgörenhetsprodukt i vår insamling: armbandet ”För kulornas skull”, som är både en diskussionsöppnare och ett konkret stöd för cancerforskningen. Intäkterna från armbandsförsäljningen styrs direkt vidare till forskning av prostata- och testikelcancer. Priset på armbandet är 9 € och det säljs av föreningarna som tillhör Liiga. Företag kan beställa paket med 60 armband på adressen:  [email protected]

Detta är redan fjärde gången företagspartnern Black Horse medverkar i kampanjen ”För kulornas skull”. Syftet med att Black Horse säljer sina kampanjboxershorts är att öka människors medvetenhet om cancer hos män, samtidigt som företaget samlar in medel för forskning av cancer hos män.

Insamlingen får bred synlighet i Liigas matcher och på MTV:s kanaler. Temamatcherna spelas från februari till mars, och tv-sändningarna ”Hockey Night Maanantai” visas den 24.2 och den 3.3. Matchen ”För kulornas skull” (”Munien puolesta”) mellan Tappara och Ilves visas den 7.3. I temamatcherna använder domarna specialtröjor under kampanjen ”För kulornas skull”, som pågår under perioden 8.2–8.3.

Kom med och tackla cancern i sociala medier: #forkulornasskull

Förra året var insamlingen framgångsrik, men i år har vi höjt ribban ännu mer i fråga om våra mål. Nu behövs allas insatser. Ge ett bidrag, skaffa ett armband och dela budskapet i sociala medier med nyckelordet #forkulornasskull. Tillsammans är vi starkare – och tillsammans tacklar vi cancern.

Cancerstiftelsen är en del av Cancerorganisationerna. Vårt mål är att säkra ett gott liv för alla utan cancer och trots cancer. Med cancerorganisationer avses den enhet som bildas av Cancerstiftelsen, Cancerregistret och Cancerforganisationen.